Wit of blank? Kritiek op aanpassingen K3-liedjes

Vrijdag gaan de langverwachte K3 Originals-concerten van start in de uitverkochte AFAS Dome, waar de originele leden Kristel, Karen en Kathleen terugkeren op het podium.

Hoewel de iconische outfits van weleer terugkeren, is niet alles bij het oude gebleven. Enkele bekende K3-nummers zijn aangepast om beter aan te sluiten bij de huidige tijdsgeest, een ontwikkeling die tot discussie leidt.

Zo onderging het nummer “Iedereen K3” een wijziging waarbij het woord ‘blank’ werd vervangen door ‘wit’. Ook de musicalklassieker “Amor” werd bijgewerkt vanwege vermeende ‘vrouwonvriendelijkheid’. Deze aanpassingen vallen echter niet in goede aarde bij Miguel Wiels, die 23 jaar lang de drijvende kracht was achter de muziek van de populaire meidengroep. Hij omschrijft de discussie als “zinloos” en zelfs “stom”.

Specifieke tijdsgeest

Wiels benadrukt dat liedjes altijd voortkomen uit hun specifieke tijdsgeest. Hij vergelijkt dit met “Blank of zwart” van Isabelle A, destijds een pleidooi tegen racisme, waarvan de titel vandaag de dag waarschijnlijk niet meer geaccepteerd zou worden. Volgens hem ligt het probleem niet bij de originele intentie van de tekst, mocht twintig jaar later een zin plotseling niet meer worden goedgekeurd door een gemeenschap. “Het lied was goed bedoeld, en zo moeten we er ook naar blijven kijken,” aldus Wiels tegen HLN.

De liedjesschrijver verdedigt de originele werken door te stellen dat alles altijd “liefdevol gemaakt en gezongen” is, zonder de bedoeling te schofferen. Hij argumenteert dat liedjes niet zomaar moeten worden aangepast om niemand tegen de borst te stoten, tenzij er echt sprake is van kwetsende inhoud, wat volgens hem bij K3-nummers niet het geval is.