Grootste games kosten wel een miljard om te maken

De grootste gamesuitgevers melden dat het maken van de grootste games meer dan een miljard kan kosten. Games zoals Call of Duty en Grand Theft Auto vereisen al meer dan $250 miljoen aan ontwikkelingskosten alleen al.

Op woensdag heeft de Britse Competition and Markets Authority (CMA) de fusie tussen Microsoft en Activision Blizzard geblokkeerd vanwege de gevolgen ervan voor cloud gaming. Naast het fundamenteel veranderen van de toekomst van Microsoft en Activision Blizzard, heeft het document dat samen met deze beslissing is vrijgegeven enkele details onthuld over de toenemende financiƫle eisen achter AAA-games.

Call of Duty

In een uitgebreid rapport over de beslissing onthulde de CMA dat sommige belangrijke uitgevers melden dat hun AAA-games meer dan $1 miljard kunnen kosten om te maken.

Volgens het rapport ontvangen AAA-games die nu groen licht krijgen met mogelijke releases in 2024 of 2025 doorgaans ontwikkelingsbudgetten van $200 miljoen of meer – Call of Duty heeft al meer dan $300 miljoen aan ontwikkelingskosten overschreden en de volgende Grand Theft Auto-titel zal waarschijnlijk een ontwikkelingsbudget van $250 miljoen of meer vereisen. Bij het overwegen van de marketingkosten kan dit bedrag oplopen tot meer dan $1 miljard, waarbij een grote studio meldt dat de ontwikkeling van een belangrijke franchise $660 miljoen kostte en de marketingkosten bijna $550 miljoen bedroegen.