Netflix is tevreden over de strengere aanpak van het delen van accounts in vier landen. Gebruikers moeten daar extra betalen als ze hun account delen met mensen buiten hun huishouden. Het beleid wordt binnenkort naar meer landen uitgerold, waaronder de Verenigde Staten.
Netflix hoopt hiermee dat steeds meer ‘meelifters’ uiteindelijk een eigen abonnement zullen nemen. In de vier landen waar het beleid al is ingevoerd, heeft het geleid tot meer opzeggingen in eerste instantie, maar op de lange termijn juist tot meer abonnees en meer omzet.
100 miljoen gebruikers
Naar schatting delen ruim 100 miljoen Netflix-gebruikers momenteel hun logingegevens met vrienden, collega’s of familieleden. Om dit tegen te gaan, lanceerde Netflix afgelopen najaar in twaalf landen een goedkoper abonnement waarbij gebruikers reclameblokken te zien krijgen. Ook worden er aanpassingen doorgevoerd in het streamen onderweg en het overzetten van profielen naar nieuwe afzonderlijke accounts.
Netflix kreeg er de afgelopen drie maanden 1,75 miljoen nieuwe klanten bij, wat het totaal op 232,5 miljoen brengt. Analisten hadden echter op meer nieuwe gebruikers gerekend.
Het bedrijf heeft te kampen met felle concurrentie van onder andere HBO Max, Disney+ en Amazon Prime. De omzet van Netflix steeg het afgelopen kwartaal met bijna 4 procent tot 8,2 miljard dollar in vergelijking met een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 1,3 miljard dollar.